Meer dan een motorrace
Zoals de naam van het evenement al duidelijk maakt gaat het om een racegebeuren, waarbij het merk Ducati centraal staat. Gedurende de beide trainingsdagen (vrijdag en zaterdag) en de wedstrijddag (zondag) zullen er voortdurend Ducati’s, maar ook wel motoren van andere merken, op het Asser asfalt te zien zijn.
Maar ook in het rennerskwartier is volop te beleven. Daar hebben bijvoorbeeld handelaren hun spullen uitgestald. Het merendeel van de aangeboden waar is uiteraard Ducati gerelateerd, maar ook andere producten zul je daar aantreffen.
Wie eens een ander geluid dan racegeluiden wil horen kan er terecht voor live muziek.
Heel bijzonder is een overzicht van allerlei curiosa op de markt gebracht door Ducati. We kennen Ducati natuurlijk allemaal als fabrikant van schitterende motoren, maar er zijn tal van andere producten uit de fabriek in Bologna gekomen. Zoals het eerste ooit geproduceerde, een condensator. Verder kun je o.a. een microfoon, een radio en een scheerapparaat zien. Overigens is Ducati ooit begonnen als fabrikant van radio’s. Pas in de jaren veertig werden de eerste motoren gebouwd.
Heel bijzonder is een vierwieler van Ducati. Dat is een vanaf 1964 gebouwde kart voor de Formule K. Aanvankelijk werd er ook met andere Italiaanse 250cc-motorblokken gereden, maar later ging deze klasse exclusief over op blokken van Ducati, waardoor vanaf die tijd de Formule K ook wel Formule Ducati genoemd.
Op zaterdag wordt er een verkiezing gehouden van de mooiste klassieker. Dat is in de buurt van de tunnel. Tot 13.30 uur kunnen de bezoekers hun stem uitbrengen.
‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’ is een cliché, maar wel helemaal waar. Daarom is er voor jongeren een mancave ingericht met loungebanken. Daarin kan met een X-Box worden gespeeld.
Op zondag bestaat er de mogelijkheid een trialworkshop te volgen. Die wordt gegeven door Alex van den Broek, tienvoudig Nederlands kampioen trial. Je kunt daar kennis maken met de basisbeginselen van het beoefenen van trial, een tak van de motorsport waarbij het niet om snelheid draait, maar om behendigheid. Wat je met een trialmotor kunt als je over een jarenlange ervaring beschikt, laat Alex van den Broek zien in enkele demonstraties.
Een dag op het circuit maakt uiteraard hongerig en dorstig. Geen probleem, want er is voldoende te nuttigen.
Voor het complete programma klik hier