DCR deelnemers | Raceklasse

De volgende raceklassen staan op het voorlopige programma van de Ducati Club Race 2020

Open Ducati klassen
Ducati Open Klassen: Due Valvole & Desmo Quattro: bedoeld voor alle Ducati’s.
Ducati Open Klassen: Due Valvole & Desmo Quattro De Ducati open is vrij voor ALLE Ducati motoren van alle bouwjaren en cilinderinhoud. De vrijetraining op vrijdag (extra te boeken) en de kwalificatietraining op zaterdag worden ingedeeld op de door de deelnemer aangegeven snelste rondetijd op Assen. De opgegeven tijden worden gecontroleerd met de gereden tijden in de race van 2018, indien van toepassing. Om de veiligheid te verhogen houden we de snelheidsverschillen zo klein mogelijk. Na de kwalificatietraining op zaterdag zullen we aan de hand van de gereden rondetijden de groepen indelen, als volgende: 1) de snelste 4 kleppers, +/- 40 rijders, kwalificeren zich voor de Desmo Quattro 2) de snelste 2 kleppers, +/- 40 rijders, kwalificeren zich voor de Due Valvole 3) de volgende (2 en 4 kleppers), +/- 40 rijders kwalificeren zich voor de Ducati OPEN A 4) de volgende (2 en 4 kleppers), +/- 40 rijders kwalificeren zich voor de Ducati OPEN B Het is dus niet mogelijk om u in te schrijven voor de Desmo Quattro of Due Valvole, dit is een resultaat van het kwalificeren bij de +/- 40 snelste rijders. Voor vragen mail naar: wedstrijdsecretariaat@ducaticlub.nl Ducati Club Race commissie
Desmo Valvole
Nieuwe raceklasse in 2020. Voor alle Ducati’s behalve de Panigale modellen.
Dit is een nieuwe klasse. Deze klasse is ingesteld om tegemoet te komen aan de wens van rijders op modellen van vóór de Panigale die niet in de Ducati Challenge of Thunderbikes willen starten vanwege de hogere snelheid, om voor hen een speciale klasse in te stellen. Er kan in de Desmo Valvole worden deelgenomen door elke Ducati-rijder op een type tot en met de 1198-modellen. Aan de hand van de inschrijvingen wordt getracht een zo eerlijk mogelijk verdeling te maken over twee groepen.
Dutch Ducati Challenge
Race van de Dutch Ducati Challenge, voor alle Ducati rijders.
De Ducati Dealer Cup, 3DCUP, startte in 2006 met circa 30 rijders en 3 race weekenden. Door de jaren heen groeide het aantal deelnemers tot 100 rijders in 2010. In 2015 vierde de 3DCUP haar tiende seizoen met circa 40 rijders en tien races. Na tien jaar was het tijd voor een vernieuwde start met als belangrijkste speerpunt ‘Voor en door rijders’. Uitgangspunten als Ducati Only, samenwerking met Ducati West Europe, rijden op aantrekkelijke GP circuits tijdens circa 6 à 7 race weekenden en een gedeelde passie voor het merk Ducati blijven voortbestaan. Alle type Ducati motoren blijven welkom en de sfeer en saamhorigheid in de rijdersgroep zijn nog steeds van groot belang voor deze klasse. Nieuw was in 2016 de vorming van een organisatie en een stichting onder leiding van de rijders zelf. De Ducati Challenge heeft inmiddels twee seizoenen in deze nieuwe vorm achter de rug en is zeer tevreden over de nieuwe werkwijze. De rijders zijn betrokken en het plezier in het rijden is alleen maar groter geworden. Ook vanuit het buitenland, Denemarken, Duitsland, Engeland, is steeds meer belangstelling, Ducati rijders vinden elkaar, ook over de grenzen heen. Inmiddels gaat in 2019 dus het vierde seizoen van start voor de Ducati Challenge! De organisatie werkt hard aan een mooie en uitdagende kalender en deze is bijna rond. De dagelijkse organisatie is in handen van de gepassioneerde Ducati rijdster, Cécile van Hattem.
Euro Classics
Klassiekers uit Europa van voor 1990
De Euro Classic raceklasse is toegankelijk voor Europese motoren waarvan het frame en het motorblok van vóór 1990 is. Dit is de ideale klasse voor de wat oudere motoren om onderling te strijden voor de prijzen. Voor vragen mail naar: wedstrijdsecretariaat@ducaticlub.nl Ducati Club Race commissie
Eurosingles
We zijn erg blij en trots dat de Eurosingles terug van weg zijn geweest. Dankzij de grote en enthousiaste inspanning van een klein groepje enthousiastelingen is deze klasse voor eencilinder klassiekers uit Europa van voor 1990 weer in het programma opgenomen. Voor inschrijving dienen Eurosingles zich ook bij de klassenvertegenwoordiger Klaas Vink aan te melden! Contactgegevens zijn op te vragen bij het wedstrijdsecretariaat.
Terug van (nooit echt) weg geweest maar dit jaar wel weer met een eigen wedstrijd. En wat voor mooie wedstrijd gaat dat worden! Al tijdens de eerste editie van de Ducati Club Race werd er met ééncilinder motoren geraced. De naam geeft al aan dat het gaat om Europese eencilinders. Wat niet uit de naam blijkt, maar wel van belang is: zowel motorblok als frame dienen van voor 1990 te zijn. Ook niet-startbewijshouders kunnen hiervoor inschrijven. In samenwerking met de organisatie van de OW Cup wordt de mogelijkheid geboden op vrijdag en zaterdag te rijden tijdens een viertal trainings- en opleidingssessies, waarvan de laatste een proefrace voor zondag is. De ‘echte’ race wordt op zondag verreden. Meteen na de aankondiging van deze nieuwe klasse liet een dertigtal rijders al weten te willen deelnemen. Er zijn 44 startplaatsen beschikbaar. Er schijnt een potentiele sponsor te zijn voor deze klasse wat tot een zéér gunstig inschrijftarief kan leiden. Voor verdere informatie kun je via ducatiperformance@live.com contact opnemen met de initiatiefnemers Klaas Vink, Michael Waleboer en Rob Buthker.
NK Classics IHRO
Competitie voor klassieke 350 en 500 cc motoren
Al vele jaren zijn de dames en heren van de Classic Motorcycle Race Club Holland te gast tijdens de Ducati Club Races. Met vele buitenlandse rijders is dit een internationaal gezelschap. De NK Classics rijden in 3 klassen dus er is binnen deze races veel actie te verwachten. Deelnemers aan deze raceklassen rijden onder het FIM (KNMV) regelement en licentie. Voor meer info over de verschillende klasse, de technische regelementen en licenties kijk op www.cmrch.nl www.ihro.nu
Thunderbikes
1, 2 of 3 cilinder motoren uit Europa of de VS en alle 4 cilinder motoren uit Italie
De Thunderbike klasse is vrij voor inschrijving van motoren anders dan een Ducati en van Britse, Europese en Amerikaanse makelij met 1, 2 of 3 cilinders en alle mogelijke cilinderinhoud. Daarnaast zijn tevens alle Italiaanse 4 cilinder motoren toegestaan. Vanaf dit jaar staan we een aantal Japanse 2 cilinder motoren toe, te weten; Honda VTR 1000 SP1 & SP2 en de VTR 1000 F Suzuki TL 1000 S & R Deze en alleen deze Japanse 2 cilinders zijn toegestaan voor deelname aan de Thunderbike races. Het staat alle Ducati rijders vrij om de Thunderbike Race als extra race te boeken. Voor vragen mail naar: wedstrijdsecretariaat Ducati Club Race commissie
50 cc Eurocup en Freetech tweetakten
In deze gecombineerde klasse berijdt ongeveer de helft een klassieke, volbloed 50cc racer (voormalige grand prix motoren).
Eurocup Eurocup is een raceklasse voor 50cc tweetakt GP racemotoren uit de periode 1962 – 1982. Jaarlijks worden 5 tot 6 races verreden op de Europese circuits. Eurocup bestaat sinds 20078 en kenmerkt zich dor de onderlinge, vriendschappelijke band. De rijders variëren van voormalig topniveau GP-rijders tot aan verzamelaars van klassiek GP-materiaal met een minder uitgebreid race CV. Rijders komen uit Nederland, Duitsland, Belgie, Zweden, Finland, Servië en Oostenrijk. Eurocuppers starten hun race met een klassieke duwstart. Freetech tweetakten Freetech 50 is de raceklasse voor de moderne 50cc tweetaktracers. Het technisch reglement staat een zo groot mogelijke vrijheid toe, zodat het mogelijk is om zelf een ideale racer te kunnen bouwen en verbeteren. Voor de Freetech racer is het technische aspect een belangrijk gedeelte van het hobbyplezier. Bovendien geeft dit de mogelijkheid om met een lager budget uit te komen. De gemiddelde Freetech racer is voorzien van een gangbare bromfietsmotor in een oud 125cc raceframe of aangepast modern bromfietsframe.
Zijspannen
Voor deze race komen spannen uit het Belgische kampioenschap, verschillende spannen komen uit Groot Brittanie en verder uit diverse andere Europese landen. De koppels zijn super enthousiast en altijd in voor een praatje. Geen wonder dat de zijspannen een grote groep enthousiaste fans heeft.
Pro Thunder All Stars
Dit is een Duitse gastklasse van onze Duitse partner ART Motor
Dit is een Duitse gastklasse van onze Duitse partner ART Motor. Zij rijden in 4 afzonderlijke klassen met vooral Europese 2, 3 en 4 cilinder motoren. Inschrijving staat open voor de Duitse rijders die deze cup rijden en een gastrace hebben op Assen. Indien er ruimte overblijft staat inschrijving ook open voor onze reguliere deelnemers. Voor meer info zie www.german.artmotor.com Voor vragen mail naar: wedstrijdsecretariaat@ducaticlub.nl Ducati Club Race commissie.